Ketenangan Hati Bersama Islam

Tuesday, September 8, 2009

Kepompong Ramadhan

Nampaknya sudah hampir sebulan Ramadhan berlalu tanpa kita sedari. Masih ingatkah anda akan ikrar anda sewaktu sebelum kedatangan Ramadhan? Anda sering berdoa kepada Allah sepertimana yang didoakan oleh Nabi dan para sahabat, "Allahumma Ballighna Ramadhan" dan anda berkata di dalam hati kecil anda sesuatu yang ingin anda capai pada bulan Ramadhan ini...

Sesetengah ada yang berjanji untuk menghafaz 30 juzuk Al-Quran mungkin. Ada yang bercita-cita Ramadhan ini, aku ingin pergi ke tempat yang lebih miskin untuk berbakti, tidak kurang yang berjanji untuk solat Subuh secara berjamaah. Semuanya agar apabila Ramadhan berlalu, ada suatu hadiah dan kenangan manis kepada bulan-bulan seterusnya kerana mengimpikan satu permulaan yang baik untuk Ramadhan kali ini..

Mungkin..

Video kepompong Ramadhan ini menyajikan bagaimana proses yang dilalui oleh seekor beluncas untuk tumbesarannya hingga menjadi rama-rama yang sangat cantik. Ia berada dalam kepompong seketika, untuk membesar dengan penuh persediaan, harapan dan kemahuan sebelum keluar sebagai seekor makhluk yang lain menawan, bersemangat, indah dan mampu terbang bebas..

Dan mungkin juga..

Ramadhan adalah kepompong kita sahabat-sahabiah, dan apabila kita keluar dari kepompong didikan ini mudahan kita menjadi lebih baik.. InsyaAllah.. ketenangan hati bersama Islam..
Layari...sesuatu yang menarik di sini...

http://dakwah.info/images/stories/videos/kprmdan.swf

No comments: